Membaca meluaskan minda

Saya kurang pasti; apakah maksud sebenar minda. Namun, dalam
keterbatasan pengetahuan dan dalam penulisan yang santai ini, saya menafsirkan minda adalah akal fikiran dan ia juga berkaitan tentang apa yang berlegar di fikiran.
Pada hemat saya, membaca mampu membawa kita ke dunia tersendiri. Fikiran kita akan dibawa menjelajah atas mauduk yang menjadi pembacaan kita.
Terasa hilang sebentar pergolakan dan keserabutan yang sedang melanda diri.
Indahnya dunia dalam ruang pembacaan kita.
Sesungguhnya saya merasa dihargai oleh dunia imaginasi pembacaan.
Tidak hairanlah, apabila membaca al Quran sebenarnya kita sedang memerhatikan ilmu-ilmu yang telah Allah jelaskan sebagai pedoman bersama.
Apakan daya, saya kurang ke arah itu namun hakikatnya membaca al quran pasti dan benar akan menimbulkan ketenangan disamping menjalankan pengembaraan dalam lautan ilmu yang tidak bertepi.
Inilah dunia saya, kemaruk dan obses dengan buku walaupun saya bukanlah seorang pembaca tegar!

Tinggalkan Jawapan

