Menjenguk sebentar

Salam.
Cabaran utama dalam kehidupan saya, menjadi seorang yang berdisiplin. Mengambil maksud disiplin dalam kamus dewan ( yang menjadi tema isu yang saya pilih dalam penulisan ini):

latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib

Jadi tepatlah apa yang selalu yang menganggu diri saya, saya kurang berdisiplin.
Kalau tidak silap saya, sejak saya kecil lagi saya terlalu payah untuk berdisiplin. Nasib baiklah, ketika saya berada di tingkatan 2, saya telah diamanahkan menjadi seorang penegak disiplin sekolah. Ada jugalah ilmu disiplin yang telah saya terapkan dalam diri secara tidak langsung.

Mahu atau tidak, kelangsungan hidup yang baik, bahagia dan gembira, pada hemat saya, adalah melalui disiplin yang tegar. Biarlah sesuatu yang dilakukan, buatlah sehabis baik. Perkara yang baik, walaupun sekecil kuman, teruskan, usah sekadar hangat-hangat tahi ayam. Bukankah hukama’ pernah berpesan, istiqamah adalah lebih baik daripada seribu karamah.

Maka, untuk menerap kedisiplinan saya ini, saya bertekad mahu membaca dengan apa yang ada dalam pustaka peribadi. Membaca kegemaran saya, namun selalunya ia akan tewas dengan pujukan kemalasan saya. Selamat tinggal sebuah igauan ngeri. Kemalasan memusnahkan diri!

One thought on “Menjenguk sebentar

Tinggalkan Jawapan

