Buta mata

Alhamdulillah, beberapa ketika ini, saya banyak menghabiskan masa di rumah. Berkhidmat sepenuh masa di rumah. Bermain dengan anak-anak, ringankan tulang membantu isteri. Namun, ada beberapa perkara yang sentiasa bermain di ruang fikiran saya.

Kebetulannya, idea menulis entri ini timbul apabila saya mendengar kembali lagu-lagu nasyid klasik yang tak lapuk dek panas tak lekang dek hujan. Mungkin juga satu kebetulan yang telah Allah takdirkan, saya dilorongkan jalan memahami agama Islam melalui bait puitis lirik nasyid.

Seorang rakan terkejut, apabila saya beritakan padanya, saya tidak pernah bersekolah agama. Ya, nasyid banyak mengajar saya.

Walaupun masih lagi melakukan dosa sehari-harian namun saya bersyukur Allah telah memelihara saya. Doanya, peliharalah kami sekeluarga. Ameen

BUTA MATA – IKHWAN’S
Album : Zikrayat

Buta mata
Tak nampak jalan di dunia
Kerana tidak nampak cahaya
Tidak tahu ke mana hendak dituju
Ke hilir atau ke hulu

Selamatlah di dunia fana ini
Bila mana mata tidak buta
Melalui pengalaman diri
Kerana jalan itu sudah biasa

Ada pedoman
Yang menunjuk kita
Tongkat di tangan membantu jua
Boleh jadi
Orang simpati yang membawa
Tapi jika buta hati menderita

Tidak nampak
Jalan menuju ke akhirat
Negeri yang kekal abadi

Tidak diukur…
Tidak diukur dengan masa
Tidak ada kawan
Yang dapat membantu
Tiada pengalaman
Yang memastikannya
Tiada pedoman yang menunjuk kita
Tidak ada yang pasti menolong kita
Dalam kegelapan terjun ke neraka

Menderita ke negeri yang abadi
Tidak kembali ke dunia lagi
Tiada gunanya penyesalan diri
Oleh itu banyakkan amal dan bakti

2 thoughts on “Buta mata

  1. Salam wbt…nampaknya ade sdikit kesamaan..akak pun byk terdidik dgn nasyid2 lelebih lagi Kump Nada Murni (satu ketika dulu)….Bait2 liriknya lebih direct namun sgt dekat dgn kehidupan

Tinggalkan Jawapan

