Tazkirah Jumaat

Pernahkan kita terbayang, berapa lama usia kita akan di lanjutkan oleh Allah dari hari ini? adakah jaminan usia kita akan ada untuk tempoh 50 tahun dari sekarang?

Bermuhasabahlah! Renungkan kembali, mungkin ada di kalangan kita sudah terlupa malah hampir tergelincir dari jalan Ilahi. Dekatkanlah jiwa kita pada sang pencipta. Kenangkan, suatu masa nanti pasti muka yang tampan, badan yang sihat, wajah yang cantik, yang selalu kita bangga-bangga kan itu akan hancur luluh. Bukan sahaja luluh, malah, kita pasti akan merasai betapa sakitnya kematian yang menjemput.

Saat itu, apakah lagi yang akan kita bawa pulang bertemu Raabul Izzati? Adakah kita akan bertemu dengan Allah membawa hati yang sejahtera. Gembira berjumpa sang Pencipta atau pun rasa bimbang, takut dan gentar akan azab yang sedia menanti di alam barzakh nanti.

Ketahuilah wahai teman, kubur itu tempatnya terlalu sempit. Gelap gelita yang amat mengerunkan. Sedangkan kita di dunia ini, gembira bersama insan tersayang. Mungkin kita merasai bahagianya hidup di samping curahan kasih sayang ayah, ibu, anak, isteri atau pun kekasih. Tetapi, apakah jaminan apabila kita keseorangan kelak di alam kubur? Di manakah semua permata hati kita yang lain?

Begitulah sekelumit fitnah di alam kubur. Gambaran alam kubur amat menakutkan bagi mereka yang mahu berfikir.

One thought on “Tazkirah Jumaat

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s