Coretan Julai 2008

ALYA INSIRAH YANG DIRINDUI

Johor, hari ini cuti umum. Blog ini dahagakan ‘entry’ baru. Saya pula kekeringan idea. Namun saya gagahi jua mencari isu yang boleh dibincangkan di sini.

Alhamdulillah, saya sudah pun duduk di rumah baru. Rumah lama tapi penghuni baru. Hijrah untuk mendapatkan suasana baru.

Hampir seminggu pelajar UTM memulakan pengajian di semester baru. teringat ketika zaman belajar dulu. Semoga kerinduan ini, akan memberikan inspirasi untuk melanjutkan pelajaran lagi. Jiwa saya tidak sesuai di bidang kejuruteraan, bekerja di sektor industri. Mungkin jiwa saya lebih terarah di bidang pendidikan.

Tambahan pula, saya selalu bergumal dengan pelajar, pak Profesor. Mana mungkin saya tidak tergiur untuk terjun aktif di kancah pendidikan ini. Politik? Maaf, saya melupakan sebentar dari rencah politik tetapi itu tidak bermakna saya tidak prihatin dengan apa yang berlaku.

Pernah saya ‘bertegang sms’ dengan seorang teman membincangkan politik Malaysia.  Sampaikan saya di tuduhnya orang kuat UMNO, semata-mata saya mengkritik parti anutannya. Wah, kalau menjadi ahli sesebuah parti, lagi-lagi bergelar aktivis serupa macam kita berakidahkan ajaran parti itu yea. Lebih-lebih lagi ada saudara rapat beliau pernah di tahan ISA, mungkin kebencian beliau kepada UMNO itu melangkaui semua orang yang kelihatan nadanya menyokong UMNO.Agaknya semua orang politik begini peelnya.

Naik pening juga memikirkan perkara-perkara begini. Namun, itulah sekelumit kisah yang saya lalui. Walaupun nampak kecil tetapi ia mendatangkan bekas pada diri saya. Saya mengangap beliau teman rapat saya, tetapi kerana berbeza pandangan, saya terasa di pandang jijik, mungkin bernajis tetapi tidaklah sampai perlu di samak apabila sudah didekati.

Akhirnya, biarlah saya menempuh jalan untuk memandaikan bangsa saya. Bercita-cita menjadi pendidik buat menerangi kegelapan umat. Walaupun saya bukanlah sumber cahaya, tetapi saya berdoa agar dapat saya kutip cahaya itu untuk di sebarkan kepada umat ini.

Mungkin saya kerdil tetapi izinkanlah saya berjiwa besar. Di luar sana, politikus masing-masing sedang melemparkan fitnah, melancarkan peluru untuk menjatuhkan lawan masing-masing. Politikus yang baik masih ramai lagi walaupun seolah cuaca politik Malaysia semakin kotor.

Seperti yang lain, saya sentiasa berdoa agar politik bersih kembali mewarnai persada politik negara.

Sebelum itu, benarkanlah perbezaaan pendapat. Usahlah terlalu menghukum. Saya bukanlah sehebat sang politikus namun apabila di anggap seperti sampah kerana kita berlainan pandangan, lupakanlah niat untuk menjadi ahli politik yang baik.

Walhasilnya, kita perlu banyak belajar dengan masyarakat Cina Malaysia. Tidak salah kalau mengambil yang baik walaupun dari orang bukan Islam.

One thought on “Coretan Julai 2008

  1. politik negara kita makin kacau..keruh…banyak sgt sampah sarap yang sudah mengotorinya…banyak sgt perkara aneh yg timbul…pelik…untuk memberikan komen pun..sy sudah hilang kata2…rakyat kah yg menjadi keutamaan??? ..entah…kuasa kah yg menentukan segalanya..itu memang pasti..

Tinggalkan Jawapan

