Mengapa saya memblog?

Tinta kali ini saya ingin menukilkan mengapa saya menulis di ruangan blog? Sejak dari dulu lagi saya mempunyai minat (tidak mendalam sangat) untuk menulis dan berkongsi dengan massa pendirian,pendapat dan idea yang saya ada.Secara tidak langsung sebagai tanda peringatan atau pun tazkirah buat diri ini. Apabila menulis saya dapat rasakan kepuasan dalam diri serta seperti melepaskan beban yang amat besar. Begitu juga dengan hobi saya suka membaca. Saya teringat kata-kata yang dinukilkan oleh Tuan guru Nik Aziz, dengan membaca seolah-olah kita telah menyedut pengalaman yang di alami oleh sang penulis. Betapa tidak, kesusahan serta jerit perih menulis sehingga tercipta sebuah buku dapat si pembaca menyedut segala isi yang tertuang hanya dalam tempoh tidak sampai sehari bagi buku yang mempunyai 300 halaman.

Justeru, saya bagaikan tersentak memikirkan kata-kata Tuan Guru Nik Aziz. Fikiran saya melayang memikirkan nasihat yang di kemukakan oleh Dr Aidh Al Qarni dalam bukunya , La Tahzan, betapa kesedihan yang kita alami akan hilang apabila kita hiasi hari-hari mendatang dengan membaca. Bukan kah buku teman yang tidak berbicara malah apabila membaca mengasyikkan diri yang sedang duka nestapa. lagi-lagi yang dibaca itu kalimah Allah, al-Quran.

Menyusul pula pandangan Buya Hamka , apabila kita membaca ,mahu atau tidak pastinya idea yang kita perolehi akan kita curahkan melalui pena. Makanya, saya wujudkan blog ini agar idea serta pendapat yang saya ada, dapat dituangkan di blog ini. Kini terlalu banyak blog wujud. Saya amat terhibur berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan blogger yang mencurahkan idea, pengalaman serta yang paling penting berkongsi ilmu dengan teman maya yang lain. Asyik…

One thought on “Mengapa saya memblog?

Tinggalkan Jawapan

