Mengapa ?

Semalam, saya cukup tersentak. Berbagai perasaan timbul di hati saya. Rasa marah, geram ,sakit hati dan pelbagai lagi perasaan yang sealiran dengannya. Ceritanya begini, ada seorang pensyarah di salah sebuah universiti tempatan,pada masa yang sama Pengetua di sebuah kolej kediaman pelajar memegang title Dr. telah diamanahkan (saya selesa menggunakan kalimah ‘amanah’, bagi mengambarkan betapa perlunya kita telus dan memiliki sifat kepimpinan yang telah Islam anjurkan walaupun pada hakikatnya bagi kes ini pensyarah itu hanyalah seumpama ‘askar suruhan’ yang membabi buta menerima arahan tersbut bagi menjaga kepentingan peribadi pihak-pihak tertentu) untuk menjadi penasihat bagi sebuah persatuan pelajar yang berorientasikan Islam.

Mengenai peranan baru beliau menjadi penasihat pesatuan pelajar terbabit bukanlah isu utamanya, tapi tindakan bersifat keanak-anakkan yang ditunjukkan ke atas pimpinan pelajar itu cukup mengecewakan malah membuatkan hati saya terus membenci sikap buruk Dr itu tadi. Manakan tidak, sewaktu menyampaikan kuliah subuh (sudah tentu pensyarah itu bergelar ustaz juga) kakinya diluncurkan ke hadapan audien seperti orang tua yang kakinya tidak boleh dibengkokkan, sessi dialog bersama pimpinan juga dipenuhi dengan kata-kata ugutan dan cercaan. Banyaklah lagi perbuatan dan sikap yang tak wajar ditunjukkan oleh seorang pensyarah yang sepatutnya wajib menghiasi peribadi sebagai seorang ilmuan lebih-lebih lagi mengajar disiplin agama Islam.

Tidak perlulah saya mengulas panjang lebar mengapa beliau tergamak berbuat demikian, hanya yang boleh saya nukilkan di sini, ia bertitik tolak dari sikap inginkan jawatan semata-mata untuk mengisi tembolok sendiri demi kepentingan peribadi. Hanya doa saya panjatkan ke atas Allah agar fitnah sedemikan rupa tidak tertimpa ke atas diri saya. Amin. Mudah-mudahan kita semua dijauhkan daripada malapetaka ini kerana kesannya adalah lebih teruk dari bencana Tsunami kerana akibatnya adalah neraka jahanam.

Tinggalkan Jawapan

