LA TAHZAN (JANGAN BERSEDIH)

latahzan.jpg

Bayangkan ketika anda dilanda kegusaran, dihantui kegelisahan malah sesak nafas kerana didera oleh pelbagai permasalahan yang menghantui hidup, cukuplah berkata dengan suara yang lantang, JANGAN BERSEDIH. Namun apakah cukup dengan itu? Adakah ia akan mengeluarkan anda dari segala masalah yang menimpa? Sebagai saranan yang baik, anda harus membaca buku ini, LA TAHZAN (JANGAN BERSEDIH).

Karangan seorang doctor dalam bidang hafiz (hafalan hadith) ini sehingga tahun 2004 buku telah diulang cetak sehingga cetakan ke 11. Sememangnya Dr. Aidh Al- Qarni cuba untuk membawa kelainan dalam penulisan buku yang bertemakan motivasi yang ada di pasaran. Tidak hairanlah ia bertahan sebagai buku yang terlaris selama dua tahun di dunia Arab.

Kelainan buku ini terletak pada pengisiannya yang bersumberkan aspek ketuhanan (rabbani) tanpa mengabaikan sisi kehidupan dunia. Malah kita diajak untuk melihat sisi dunia dengan kacamata yang seimbang. Cubalah anda bandingkan buku ini dengan buku yang sangat berpengaruh dan pernah menjadi best seller, misalnya,The Seven Habbit of Higly Effective,anda akan mendapati ia akan memandu kita untuk menjadi bahagia di dunia semata-mata dan meninggalkan kepentingan akhirat. Tambahan pula tiada pengisian kerohanian yang diberikan. Disinilah, orang-orang yang beriman memerlukan sentuhan kerohanian yang akan memberi input mengenai soal ketuhanan. Inilah perbezaan besar antara buku-buku motivasi karanagan penulis barat dengan buku LA Tahzan ini.

 

Sememangnya tulisan dalam buku ini menyajikan resepi yang mujarab dengan menunjukkan kita bagaimana meniti jalan kehidupan yang penuh pancaroba serta membangunkan kehidupan yang bahagia dengan satu kata kunci : La Tahzan, Jangan Bersedih. Melalui kata kunci ini, kita akan sentiasa optimis dengan kehidupan malah tidap pernah pula dirisaukan dengan masa lalu yang duka dan tidak pula dihambat oleh perasaan bimbang oleh masa depan yang mendatang. Tegasnya, kita akan menjadi insan yang bekerja dan berusaha untuk hari ini dengan mencurahkan segala daya usaha dan kekuatan beserta keyakinan yang total, hasil akhirnya adalah terletak pada Allah.

Percaya atau tidak, penulis mengingatkan bahawa dunia ini akan menjadi indah jika kita menikmatinya dengan senyuman, bukan dengan wajah yang suram, hati yang duka serta kesedihan yang berterusan. Malah, buku ini ditulis adalah untuk mendatangkan kebahagiaan, ketenangan,kedamaiaan,kelapangan hati, membuka pintu optimis dan menyingkirkan segala kepayahan agar dapat membina masa depan yang indah.

Harus diakui, kekuatan buku ini terletak pada penyertaan dalil-dalil al-Quran dan hadith yang sesuai bagi setiap tema perbahasan. Selain itu, dinukilkan juga kisah yang penuh pengajaran, bait-bait syair yang mempesonakan dan kutipan kata-kata bijak pandai. Semua ini adalah rangkuman untuk memberikan keenakan kepada pembaca agar sentiasa bahagia sepanjang meniti hidup ini.

Tidak rugi kiranya untuk menghadam buku ini, seolah-olah ia berbicara kepada kita , “Bergembiralah dan berbahagialah !” Amat sesuai untuk semua peringkat kerana perbahasannya tidak terlalu panjang, penuh hikmah dan gaya bahasa yang mudah. Sesungguhnya buku ini didatangkan khas buat mereka yang sentiasa hidup dalam bayang-bayang kegelisahan, kesedihan yang mengulit diri atau pun buat insan yang sukar untuk tidur kerana dibebani kedukaan, tidak salah untuk anda membaca buku ini. Pastinya ia penuh dengan saranan yang membahagiakan

Judul : LA TAHZAN (JANGAN BERSEDIH)

Pengarang : DR. AIDH AL-QARNI

Penerbit : QISTHI PRESS ( EDISI INDONESIA)

Tahun terbitan : MEI 2004

About these ads

12 thoughts on “LA TAHZAN (JANGAN BERSEDIH)

  1. alhamdulillah, ana dah baca buku ni…tiap kali berdepan cubaan dan ujian, kandungan buku ini boleh membuat kita berfikir dan belajar untuk menerima segalanya itu sebagai suatu hikmah..

    Dari La Tahdzan (Don’t be SAD) – Chapter 21 : ANDA LEBIH BERUNTUNG DARI ORG LAIN.”Sesungguhnya berapa banyak penderitaan yg terjadi dan betapa
    ramainya pula org yg sanggup bersabar menghadapinya.Maka anda bukanlah
    satu-satunya org yg ditimpa bencana.Bahkan, mungkin penderitaan atau bencana yg menimpa anda tidaklah seberapa sekiranya dibandingkan dgn bencana org
    lain.”Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum dtg
    kepadamu(cubaan) sebagaimana halnya org2 terdahulu sebelum kamu?….”[Al-baqarah:214]“

  2. Argh!! Ana dah beli buku ni tapi tak baca sepatah perkataan pun.. Argh!! Mungkin tak bersedih lagi, ataupun bersedih tapi terus tidur..

  3. Asslamualaikum,w,w
    Sungguh ana sependapat dengan yang lain,,,, ini buku buat saya adalah satu obat yang dapat menyembuhkan hati, tatkala si boss marah- marah melulu, dengan alasan yang tidak menentu, habis dimarahi ana langsung baca buku” La tahzan ” dan semuanya jadi bening.

    Salam

  4. BUKU INI TERLALU BAGUS KEPADA ORANG YG MENGHADAPI KESEDEHAN..SUAMI SAYA TELAH MENGHADIAH KAN NYA KETIKA TU SAYA DI SAH KAN KENCER PARU PARU.BILA DI BACA KITA AKAN MEMDAPAT KEKUATAN SENDIRI.

  5. Alhamdulillah saya telahembaca buku ini. Suami saya twlah menghadiah kan saya.14 hb 7 2011 saya telah d sahkan kencer paru paru.Teman saya ada lah ayer mati.Buku ini telah memberi semangat kepada saya kembali.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s